Succesfuld arbejdsweekend – 3 gode råd

På Amager i København ligger en ejendom, der danner rammerne om 24 dejlige hjem i E/F Jansvej 2-4.  

Ejerforeningen blev stiftet i 1970, og med en ejendom, der kan dateres helt tilbage til 1939, har foreningsfællesskabet skulle drifte og vedligeholde ejendommen i mere end 80 år.   

Som et led i sin drift og vedligeholdelse af ejendommen, har foreningen implementeret en fast arbejdsweekend, hvor foreningens medlemmer løfter opgaverne i flok. Det giver den 3 gode råd til herunder. 

Vedligeholdelse er en stor driftsudgift

En stor andel af enhver forenings driftsudgifter går hvert år til at vedligeholde den fælles ejendom.

Der er mange vedligeholdelsesopgaver, som kræver faglært håndtering, men der findes også små, forfaldne vedligeholdelsesopgaver, som kan løftes af fællesskabet.

Netop at løfte de små vedligeholdelsesopgaver er noget E/F Jansvej 2-4 praktiserer. Ligesom mange andre foreninger afholder ejerforeningen nemlig årlige arbejdsdage, hvor små, praktiske opgaver håndteres af fællesskabet.

Succesfuld arbejdsweekend i E/F Jansvej 2-4

Historisk set havde foreningens bestyrelse forsøgt at afvikle arbejdsweekender, men det havde hverken afledt interesse eller deltagelse fra dens medlemmer. Pludselig knækkede bestyrelsen dog koden til succesfulde arbejdsdage, og den deler derfor 3 gode råd herunder:

3 gode råd til succesfuld arbejdsweekend:

I dag oplever E/F Jansvej 2-4 stor succes i forbindelse med sine arbejdsdage. Foreningen har ingen faste intervaller for afholdelse, men dagene afvikles, når fællesarealerne trænger til lidt opmærksomhed (og når der i øvrigt er opgaver nok til mange mennesker).

Når en arbejdsdag skal planlægges, kan foreningens medlemmer stemme om 2-3 datoer – herunder det tidspunkt på dagen, som passer bedst ind i deres private kalendere. På den måde involverer bestyrelsen foreningens medlemmer aktivt, og det afføder stor opbakning og deltagelse i den fælles aktivitet.

Det er mangeartede opgaver, som foreningen varetager i løbet af en arbejdsweekend eller en  arbejdsdag. Det kan være alt fra rengøring af fællesarealer til cykelrazzia og havearbejde.

Bestyrelsen laver altid en liste, der angiver de opgaver, der skal løftes i løbet af arbejdsdagen. På den måde er ingen medlemmer i tvivl om, hvad der skal laves og løses den pågældende dag.

Det har været helt afgørende for arbejdsdagenes succes, at bestyrelsen lægger et forudgående arbejde i at planlægge dagene, så den er så nem som mulig at gå til for alle medlemmer.

E/F Jansvej 2-4 har erfaret, at der ikke alene er et praktisk og økonomiske incitament i at afvikle arbejdsdage. Også foreningens sammenhold og fælles- samt naboskab bliver styrket af de årlige aktiviteter.

I et foreningsfællesskab bor man tæt, og man deler både tag og bærende vægge med sine naboer. Alligevel er det ikke altid, man kommer hinanden særligt ved.

I ejerforeningen er arbejdsdagene dog med til at bringe foreningens medlemmer tættere sammen, og selvom de praktiske opgaver kan virke som en sur pligt, prioriterer bestyrelsen at have det sjovt og hyggeligt sammen på tværs af ejendommens medlemmer.

Afvikler jeres forening arbejdsdage? 

Der er mange foreninger, der ligesom E/F Jansvej 2-4, har knækket koden, når det handler om afvikling af succesfulde arbejdsdage.

Arbejdsdagene er fantastiske, da de ikke alene frigiver økonomiske midler, som skulle være anvendt på professionel håndtering af opgaverne, men de samler også foreningens medlemmer om det allervigtigste; Nemlig at sikre den fælles ejendom.  

Bod for manglende deltagelse i arbejdsdag

Nogle foreninger har vedtaget, at medlemmerne skal opkræves en bod, hvis ikke de deltager i arbejdsdagene.

Boden skal sikre foreningens udgifter til professionel håndtering af de opgaver, som den ikke kan løfte i fællesskab.

 

Arbejdsdagene skal varetages frivilligt, og foreningen må som udgangspunkt ikke kræve, at medlemmerne deltager i disse. Netop derfor er boden heller ikke en pengepligtig ydelse, og hvis medlemmet ikke betaler boden, er der ikke tale om betalingsmisligholdelse.

 

Ovenstående betyder også, at foreningens årlige indtægter skal dække alle de driftsudgifter, der er i forbindelse med ejendommen, så foreningen kan sikre en forsvarlig drift. Er det ikke muligt at afvikle arbejdsdage, som det eksempelvis var tilfældet under corona-pandemien, må foreningens økonomi altså ikke lide under dette

Er I forsikret ved skader på arbejdsdagen? 

Hvis jeres forening afvikler arbejdsdage, er det meget vigtigt, at I har de nødvendige forsikringer, der kan dække, hvis uheldet skulle være ude.

Foreningen skal derfor tegne en arbejdsskadeforsikring, der dækker medlemmerne, hvis der, i forbindelse med det frivillige arbejde på arbejdsdagene, skulle ske en skade.

Hvis I er i tvivl om, hvorvidt I har de nødvendige forsikringer i foreningen, anbefaler vi, at I kontakter os med henblik på afklaring af dette forsikringsforhold gennem forsikringsmægler. (Læs om vores forsikringssamarbejde her.)

Hos Qvortrup synes vi, at det er en god idé, at I samles om fællesskabet – hvad end dette er i forbindelse med arbejdsdage, sommerfester eller andet. Vi synes dog, at det er allervigtigst, at I er dækket ind, så jeres fællesskab til hver en tid sikres.

Med det sagt – rigtig god arbejdslyst!

 

 

Har I særlige erfaringer fra jeres foreningsfællesskab, som I vil dele med andre foreninger og frivillige bestyrelser, skal I endelig kontakte os, så vi kan dele jeres råd og historier.

 

Gå desuden på opdagelse i vores seneste nyheder og følg os på LinkedIn for at blive klogere på ejendomsuniverset. 

Seneste nyheder

Arbejdsweekend

Del: