Det er ejendommens vedtægt, der bestemmer, hvilke punkter der skal være en del af dagsordenen på den ordinære generalforsamling.
Enhver vedtægt indeholder nemlig en dagsorden for den ordinære generalforsamling, og det er bestyrelsens opgave, sammen med administrator, at tilpasse denne, så den passer til det årets specifikke mødeformat.
Dagsordenen skal typisk fremgå af indkaldelsen til generalforsamlingen, så foreningens medlemmer kan orientere sig i og forberede sig på generalforsamlingen på forhånd.
Sagt på en anden måde er generalforsamlingens dagsorden en liste over de hovedemner, der skal gennemgås, drøftes og besluttes på generalforsamlingen. Dagsordenen kan omfatte alt fra valg af bestyrelsesmedlemmer til godkendelse af regnskaber og budgetter.
I Normalvedtægten for ejerforeninger findes en standarddagsorden, som gennemgås på den ordinære generalforsamling.
Som udgangspunkt findes Normalvedtægten alene anvendelse i de ejerforeninger, der ikke har sin egen særvedtægt eller sin egen standarddagsorden i vedtægten.
I ejerforeninger skal dagsorden mindst omfatte følgende punkter i henhold til Normalvedtægten:
I henhold til ABFs standardvedtægt, skal dagsordenen for andelsboligforeninger minimum indeholde følgende punkter:
På ekstraordinære generalforsamlinger er det alene Valg af dirigent og referent samt det pågældende omdrejningspunkt, der skal fremgå af dagsordenen.
Hvis generalforsamlingen indkaldes for at tage stilling til en byggesag, ville dagsordenen se ud som følger:
Vi anbefaler, at store forslag (såsom byggesager) behandles på en ekstraordinær generalforsamling, da en ordinær typisk er omfattende i sig selv. Med store projekter, er det vigtigt, at der er god tid til at drøfte, belyse og beslutte, og det kan være en udfordring, hvis der skal gennemgås yderligere 10 punkter på dagsordenen.
Det er vedtægten, der bestemmer hvordan og hvornår foreningens medlemmer skal indkaldes til generalforsamlingen, og der er således mange formalia, der skal overholdes i forbindelse med dette.
Hvis administrator deltager i generalforsamlingen, anbefaler vi, at I har et tæt samarbejde om indkaldelsen.
Hvem må deltage i den ordinære generalforsamling og hvor mange skal deltage?
Som med så meget andet skal svaret findes i jeres vedtægt. Der er nogle helt klare regler i vedtægten for både fremmøde og fuldmagter, og det er vigtigt, at disse bliver fulgt og overholdt, så generalforsamlingen kan afvikles lovligt.
Har I faciliteter til afvikling af den ordinære generalforsamling i foreningen, eller skal I låne/leje et lokale?
I indkaldelsen skal det klart og tydeligt fremgå, hvor generalforsamlingen afholdes, og derfor er det vigtigt at have styr på dette forhold i god tid.
Vores supportteam er tilgængelige både via telefon og e-mail og vi bestræber os altid på at besvare alle henvendelser så hurtigt som muligt. Hvis du har brug for hjælp til at finde den rigtige kontaktperson til den, vil vi med glæde hjælpe dig.
Vores supportteam leverer kundeservice på højeste niveau og er alle dedikerede til at sikre, at vores kunder altid får den hjælp, de har brug for.
Så hvis du har brug for hjælp eller har spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte vores supportteam. Vi er altid klar til at hjælpe dig og sikre, at du får den bedst mulige oplevelse hos os.
Qvortrup Administration A/S
Lyngbyvej 28, 2. tv.
2100 København Ø
Telefon: 35 35 43 00
Mail: qa@qvortrup-adm.dk
Åbningstider
man – tors: 09.00 – 15.00
fre: 09.00 – 13.00
CVR: 85 41 12 17